Din röst räknas

Om cirka 2,5 vecka är det val till Europaparlamentet, ett val där deltagarsiffran är skrämmande låg eftersom många resonerar så att "det rör ju inte mig", "jag är inte intresserad av politik", "min röst gör ingen skillnad" osv osv. Men faktum är att varje enskild röst räknas och GÖR SKILLNAD, det är det demokrati handlar om. Att säga att man inte är intresserad av politik är i mina öron samma sak som "jag är för lat för att sätta mig in i det". Personligen anser jag det vara en skyldighet att göra min röst hörd och bidra till det samhälle som jag tror på. Jag är långt ifrån intresserad av allt om politik och kan nog bara en bråkdel av allting, men när det handlar om vilket samhälle som jag vill leva i så har jag självklart åsikter,  det har vi alla, och vet man inte vad man tycker så är det inte speciellt svårt att ta reda på åtminstone ungefär vart man står i diverse frågor. När man väl har kommit fram till om man lutar åt höger eller vänster så kan man gå vidare med att kolla lite mer specifikt vad de olika partierna står för. För mig är det inte svårt, det handlar ju trots allt om hur vi ska ha det både på nationell och internationell nivå.

Sen så är det faktiskt så att går du inte och röstar i EU-valet, eller riksdagsvalet i höst för den delen, så röstar du INDIREKT på Sverigedemokraterna, vilket är den viktigaste anledningen till att åtminstone rösta, anser jag. Ju fler som inte röstar, och som heller inte hade röstat på SD om de hade röstat, desto större blir SD i relation till de övriga partierna. I riksdagsvalet är både MP och SD ute efter att bli det tredje största partiet i Sverige. Så snälla, även om du inte är insatt, RÖSTA ÄNDÅ så att vi åtminstone minskar rasisternas inflytande i dagens politik. Citerar komikern Özz Nûjen:

"Det låter avlägset med EU, Bryssel och Europaparlamentet. Men det är det inte. En majoritet av alla beslut som rör vår vardag, bygger på beslut i Europaparlamentet. Dessutom bestäms så många gemensamma regler där, till exempel om flyktingars rätt till skydd. EU-politik är vår politik och mycket står på spel nu."

Själv har jag bestämt mig för flera  veckor sedan vad jag ska rösta i EU-valet - Feministiskt initiativ. Jag skulle kunna motivera mitt val på en miljon punkter, men kort och gott röstar jag rosa av den synnerligen enkla anledningen att jag vill främja jämlikhet och jämställdhet i vårt samhälle. Oavsett kön, könsidentitet, ålder, funktionsduglighet, sexualitet, trosuppfattning, hudfärg, etnicitet osv. För mig blir det inte mer simpelt än så, och jag kan inte begripa mig på människor som anser vissa grupper ur de ovan nämnda kategorierna som mer värda och bättre än vissa andra. Just därför röstar jag för JÄMSTÄLLDHET, JÄMLIKHET, SOLIDARITET och ett Europa FRITT FRÅN RASISM.

Antingen går du och förtidsröstar idag eller så gör du det den 25e maj, mig kvittar det, bara du röstar!!

Gör testet på denna länk och se vilket parti du matchar bäst; http://www.svt.se/nyheter/val2014/guide/kompass/svt/




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0